Γραμματεία Υπουργικού Συμβουλίου

Ομιλία Γραμματέα Υπουργικού Συμβουλίου κ. Θεοδόση Τσιόλα σε εκδήλωση με θέμα τη διαφθορά και τη διαφάνεια







Πρώτα να ευχαριστήσω για την πρόσκληση και να συγχαρώ τους διοργανωτές της
εκδήλωσης. Επικροτούμε και ενθαρρύνουμε το ενδιαφέρον της κοινωνίας των
πολιτών για τα δημόσιά μας πράγματα, πόσο μάλλον για θέματα όπως η
διαφθορά και η διαφάνεια που είναι στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος
όλων μας, ιδιαίτερα μετά την καταιγίδα των εξελίξεων των τελευταίων χρόνων.


Θα ήθελα, πριν προχωρήσω, να εκφράσω τη χαρά μου, γιατί ομιλώ από το βήμα
της ίδιας εκδήλωσης με τον Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας, του οποίου το
ρόλο, την αποστολή και τις αρμοδιότητες εκτιμούμε τα μέγιστα.


Το θέμα της εκδήλωσης είναι αρκούντως μεγάλο, οι πτυχές και οι ενότητες
είναι πολλές, θα προσπαθήσω όσο το δυνατόν πιο επιγραμματικά γίνεται να
μεταφέρω σε σάς τα κύρια σημεία των όσων η Κυβέρνηση αποφάσισε, μελετά και
προωθεί, ώστε να καταπολεμηθεί το τέρας της διαφθοράς και να προωθηθεί η
διαφάνεια σε όλους τους τομείς της άσκησης της κυβερνητικής πολιτικής και
της δημόσιας ζωής του τόπου.


Η Κυβέρνηση έχει από την αρχή εκφράσει την αποφασιστικότητά της να
επιδείξει μηδενική ανοχή στα διάφορα κρούσματα διαφθοράς αλλά και να
εργαστεί επισταμένα, ώστε να τεθεί φραγμός σε παρόμοια άλλα κρούσματα και
συμπεριφορές στο μέλλον.


Σχετικά είναι και τα όσα υπογράμμισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος
Αναστασιάδης από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων των μελών
της Κυβέρνησης.


Σας διαβάζω από τα πρακτικά της πρώτης συνεδρίας του Υπουργικού
Συμβουλίου, της 1ης Μαρτίου 2013: «Αναλαμβάνουμε ένα δύσκολο έργο και
αποτελεί βεβαίως τη λαϊκή εντολή να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες τόσο
του λαού, όσο όμως και στις δικές μας επιδιώξεις. Επιτέλους, να μπούμε σε
μια νέα εποχή, που θα την διακρίνει η διαφάνεια, θα τη διακρίνει η χρηστή
διοίκηση, θα τη διακρίνει η αμεροληψία απέναντι των πάντων. Θα τη
διακρίνει η πάταξη της διαφθοράς, αλλά πέρα και από την αποκατάσταση του
κύρους των θεσμών και η πάταξη κάθε φαινομένου διάκρισης εις βάρος
οποιουδήποτε πολίτη».


Άμεσες και σημαντικές ήταν οι ενέργειες στη συνέχεια:


1. Διορίσθηκε ειδική επιτροπή διερεύνησης των αιτίων της
κατάρρευσης της οικονομίας, με επικεφαλής τον πρώην δικαστή του Ανωτάτου
Δικαστηρίου κ. Πική. Η επιτροπή ολοκλήρωσε το έργο της και ανακοίνωσε το
γνωστό πόρισμά της, το οποίο βρίσκεται ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας και
των ανακριτών προς διευκόλυνση των ερευνών τους αναφορικά με τις ευθύνες
για την κατάρρευση της οικονομίας.


2. Επιπλέον, συστάθηκε ειδική μονάδα αποτελούμενη από 30 έμπειρους
ανακριτές για διερεύνηση όλων των υποθέσεων που σχετίζονται με την
κατάρρευση της οικονομίας. Προς διευκόλυνση του έργου των ανακριτών
αγοράστηκε λογισμικό αξίας 700 χιλιάδων ευρώ. Επίσης, αγοράζονται
υπηρεσίες από εξειδικευμένους οίκους του εξωτερικού, καθώς και υπηρεσίες
εμπειρογνωμόνων από την Κύπρο.


Αποτέλεσμα των δυο πιο πάνω ενεργειών ήταν να παραπεμφθούν και να αρχίσει
η δίκη πρώην Διευθυντών και πρώην Διοικητικών Συμβούλων της Τράπεζας
Κύπρου για ποινικά αδικήματα. Ταυτόχρονα, ζητήθηκε από τις Ελληνικές Αρχές
και λήφθηκε απόφαση για την έκδοση δυο υψηλόβαθμων πρώην στελεχών της
Λαϊκής Τράπεζας στην Κύπρο, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη νέα εξέταση από τις
ελληνικές Αρχές της υπόθεσης του Ανδρέα Βγενόπουλου, όπως και του
αιτήματος της Κυπριακής Δημοκρατίας για συνδρομή τους στις έρευνες που
γίνονται.


3. Δόθηκε έμφαση στη διερεύνηση των διαφόρων καταγγελιών για
σκάνδαλα και διαφθορά στο Δημόσιο, σε δημόσιους οργανισμούς και πιστωτικά
ιδρύματα.
Ως αποτέλεσμα είχαμε σημαντικές καταδίκες. Υπενθυμίζω τις σημαντικότερες:


• Υπόθεση Δρομολαξιάς: Φυλακίστηκαν για δεκασμό, συνομωσία για
καταδολίευση, κατάχρηση εμπιστοσύνης και νομιμοποίηση από παράνομες
δραστηριότητες, επτά συνολικά άτομα.


• Υπόθεση Συμβουλίου Αποχετεύσεων Πάφου: Καταδικάστηκαν για
δεκασμό, συνομωσία για καταδολίευση, κατάχρηση εμπιστοσύνης, νομιμοποίηση
εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ο τέως Δήμαρχος Σάββας Βέργας και ο
Διευθυντής του Δήμου Ευτύχιος Μαλληκίδης, μετά από παραδοχή τους. Εκκρεμεί
η εκδίκαση για τους υπόλοιπους πέντε κατηγορουμένους, ανάμεσα τους και ο
πρώην Δήμαρχος και Βουλευτής Φειδίας Σαρίκας.


Επιπλέον καταχωρήθηκαν στα δικαστήρια οι ακόλουθες υποθέσεις διαφθοράς
μετά από ολοκλήρωση των ανακρίσεων:


• ΧΥΤΑ ΠΑΦΟΥ και ΧΥΤΥ ΚΟΣΙΗΣ, οι υποθέσεις καταχωρήθηκαν και
παραπέμφθηκαν στο Κακουργιοδικείο Λευκωσίας. Κατηγορούμενα είναι 12
πρόσωπα και κατηγορούνται για δεκασμό συνολικού ύψους 1.5 εκατομμυρίου
ευρώ.


• ΤΕΠΑΚ, βρίσκεται υπό εκδίκαση υπόθεση για δεκασμό, απόσπαση
περιουσίας με ψευδείς παραστάσεις, κατάχρηση εξουσίας, μετά από διερεύνηση
και διαχειριστικό έλεγχο των συμβολαίων ενοικίασης κτηρίων που συνήψε το
ΤΕΠΑΚ με ιδιώτες.


• Πρόεδρος ΡΑΕΚ, είναι υπό εκδίκαση υπόθεση δεκασμού, συνομωσίας
για καταδολίευση και νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.


• ΣΠΕ Αγίας Φύλας, κατηγορήθηκαν 17 άτομα για κατάχρηση εξουσίας
κατά την παραχώρηση δανείων σε δυο επιχειρηματίες.



Χθες καταχωρήθηκε στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας ποινική υπόθεση για
δωροδοκία του πρώην Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας Χριστόδουλου
Χριστοδούλου από Έλληνες επιχειρηματίες. Κατηγορούμενοι είναι, επίσης, ο
Ανδρέας Βγενόπουλος, Κυριάκος Μάγειρας, Μιχάλης Φόλε, Μιχάλης Ζολώτας,
Αθηνά Χριστοδούλου και οι εταιρείες MIG, Focus και A.C. Christodoulou.
Υπενθυμίζω ότι ο πρώην Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας έχει εκτίσει ποινή
φυλάκισης για φοροδιαφυγή.


Επίσης βρίσκονται υπό διερεύνηση για θέματα διαφθοράς οι ακόλουθες άλλες
υποθέσεις:


- ΣΠΕ Αγίας Φύλας, για κατάχρηση εξουσίας και χρηματισμό κατά την
παραχώρηση άλλων μεγάλων δανείων κατά την περίοδο 2006-2009,
- Συμβούλιο Αποχετεύσεων Λάρνακας,
- Συμβούλιο Αποχετεύσεων Λευκωσίας,
- Υπόθεση κατά του Κοινοτάρχη Ποταμιάς,
- Υπόθεση για δεκασμό δημόσιου λειτουργού στο Σφαγείο Αγίων
Τριμιθιάς,
- Αγορά ελικοπτέρων από Αστυνομία και Εθνική Φρουρά.


Συνολικά, σύμφωνα με στοιχεία της Αστυνομίας, οι υποθέσεις που
διερευνώνται για αδικήματα διαφθοράς αυξήθηκαν κατακόρυφα. Το 2015
υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2014.


Το 2014 καταγγέλθηκαν και εξιχνιάστηκαν 10 υποθέσεις, ενώ το 2015
καταγγέλθηκαν 27 υποθέσεις, από τις οποίες εξιχνιάστηκαν οι 24. Από αυτές
αναμένεται η εκδίκαση 20 υποθέσεων στα δικαστήρια, ενώ παραμένουν υπό
διερεύνηση άλλες 11 υποθέσεις.


Για την προώθηση στην πράξη των εξαγγελιών της προς καταπολέμηση της
διαφθοράς, η κυβέρνηση έλαβε μια σειρά συγκεκριμένων και αποτελεσματικών
μέτρων.


Ειδικότερα:


1. Με την ψήφιση νομοσχεδίου της κυβέρνησης από τη Βουλή
ενισχύθηκαν οι αρμοδιότητες των διωκτικών αρχών για άρση του απορρήτου της
καταγεγραμμένης επικοινωνίας, στη βάση δικαστικού διατάγματος.


2. Με άλλο νόμο που ενέκρινε η Βουλή στις 3/3/2016 ενισχύθηκαν οι
διαδικασίες και οι εξουσίες του κράτους για δέσμευση και δήμευση
περιουσιών που προήλθαν από παράνομες δραστηριότητες με την παραχώρηση της
δυνατότητας δέσμευσης και δήμευσης περιουσιών που έχουν μεταβιβασθεί σε
τρίτα πρόσωπα.


3. Εκκρεμούν είτε ενώπιον της Βουλής, είτε ενώπιον της Νομικής
Υπηρεσίας προς επεξεργασία ή ψήφιση νομοσχέδια τα οποία :


- Προνοούν συμπληρωματικά μέτρα προστασίας όσων προσώπων
καταγγέλλουν φαινόμενα διαφθοράς τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό
τομέα, καθώς επίσης και μέτρα επιείκειας για εκείνους που εμπλέκονται,
αλλά συνεργάζονται πλήρως με τις Αρχές για την πλήρη αποκάλυψη και δίωξη
όλων των υπαιτίων πράξεων διαφθοράς.


- Ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία έκδοσης
εξουσιοδότησης για δραστηριοποίηση αστυνομικών υπό κάλυψη, όπως και το
πλαίσιο των εξουσιών και των ενεργειών τους.


- Υιοθετούνται αυστηρότερες κυρώσεις για κάθε νομικό πρόσωπο
κρίνεται ένοχο για πράξεις διαφθοράς.


- Αναγνωρίζεται το δικαίωμα στους πολίτες να έχουν πρόσβαση στις
πληροφορίες που κατέχουν οι δημόσιες αρχές. Το νομοσχέδιο αυτό στοχεύει
στην ενίσχυση της διαφάνειας.


• Στη βάση των εξαγγελιών για εκσυγχρονισμό των Θεσμών και του
Κράτους, παρέχεται πλέον η δυνατότητα, πέραν του Υπουργικού Συμβουλίου
και στο Γενικό Εισαγγελέα, να διορίζει ποινικούς ανακριτές.


• Εκ μέρους της κυβέρνησης έχουν αποπαγοποιηθεί 59 μόνιμες θέσεις
της Νομικής Υπηρεσίας και 19 μόνιμες θέσεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, ώστε
να μπορούν, τόσο ο Γενικός Εισαγγελέας όσο και ο Γενικός Ελεγκτής να
διεκπεραιώνουν το έργο τους απρόσκοπτα. Η Ελεγκτική Υπηρεσία ενισχύθηκε
επίσης με την απόσπαση 8 ατόμων από την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου
Συνεργατικών Εταιρειών και 6 ατόμων από κυβερνητικά τμήματα.


ΤΑΧΥΤΕΡΗ ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ


Συναφή είναι τα όσα άλλα έγιναν με στόχο την ταχύτερη απονομή της
δικαιοσύνης:


• Συστάθηκε πρωτοβάθμιο Διοικητικό Δικαστήριο, το οποίο εξυπηρετεί
και την αποσυμφόρηση του Ανωτάτου Δικαστηρίου.


• Ενισχύθηκαν σημαντικά τα πρωτόδικα δικαστήρια με την πρόσληψη 15
νέων δικαστών και επέκταση της στενοτύπησης ώστε να διεκπεραιώνονται
ταχύτερα οι πολιτικές και ποινικές υποθέσεις.


• Περιορίστηκε ο χρόνος εκδίκασης αστικών υποθέσεων με την εφαρμογή
νέων δικαστικών κανονισμών και το καθορισμό διαδικασίας επίλυσης μικρών
διαφορών μέχρι 3000 ευρώ.


• Ξεκίνησε η επέκταση του κτηρίου της επαρχίας Πάφου και η
ανοικοδόμηση του παλιού Ανωτάτου Δικαστηρίου στη Λευκωσία.


• Εν τω μεταξύ με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 9/9/2015,
βρίσκεται σε εξέλιξη η προετοιμασία Εθνικής Στρατηγικής Καταπολέμησης της
Διαφθοράς με στόχο την πρόληψη και την εκπαίδευση για την αποτροπή των
φαινομένων της διαφθοράς στην κοινωνία, την δημόσια υπηρεσία, αλλά και
τον ιδιωτικό τομέα.
• Τονίζεται στη σχετική πρόταση του Υπουργείου Δικαιοσύνης και
Δημόσιας Τάξης, όπως κατατέθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο:


«Η διαφθορά συνιστά ένα σύνθετο φαινόμενο με οικονομικές, κοινωνικές,
πολιτικές και πολιτιστικές διαστάσεις η οποία ενέχει σοβαρούς κινδύνους
για την οικονομία και την κοινωνία στο σύνολό της και εμποδίζει την
οικονομική ανάπτυξη, υπονομεύει τη χρηστή διακυβέρνηση, τη δημοκρατία, την
εμπιστοσύνη των πολιτών στους δημοκρατικούς θεσμούς και τις διαδικασίες
και βλάπτει την κοινωνική δικαιοσύνη και το κράτος δικαίου. Το
πολυδιάστατο κόστος της διαφθοράς επηρεάζει αρνητικά και βλάπτει όλους
τους πολίτες με επίκεντρο τους κοινωνικά ασθενέστερους, αυξάνει την φτώχια
και διευρύνει τις ανισότητες.


Η καταπολέμηση της διαφθοράς στην Κύπρο αποτελεί προτεραιότητα της
Κυβέρνησης και αυτό διαφαίνεται και από το πρόγραμμα διακυβέρνησης του
Προέδρου της Δημοκρατίας. Το δικαίωμα του πολίτη στην ασφάλεια είναι
άρρηκτα συνυφασμένο με το δικαίωμα στη διαφάνεια, την ισονομία και τον
δημοκρατικό έλεγχο. Η διαφθορά είναι ένα πρόβλημα που αφορά όλους,
απαιτείται μηδενική ανοχή και συλλογική αντιμετώπιση της, καθώς και αλλαγή
της κουλτούρας μας».


Για την προώθηση της Εθνικής Στρατηγικής Καταπολέμησης της Διαφθοράς
βρίσκεται σε εξέλιξη διαβούλευση ειδικής επιτροπής με όλους τους
εμπλεκόμενους φορείς και τις υπηρεσίες, ενώ συστάθηκε Ad-Hoc Υπουργική
Επιτροπή, η οποία θα είναι αρμόδια για την εποπτεία της ετοιμασίας της
Στρατηγικής και την υποβολή της στο Συμβούλιο για έγκριση.


Η Στρατηγική κατά της Διαφθοράς εστιάζεται κυρίως:


1. στην πρόληψη που στοχεύει στη μείωση των ευκαιριών διαφθοράς και
στην αποτροπή των αιτιών της, στην εκπαίδευση με το σχεδιασμό και εφαρμογή
κατάλληλων εκπαιδευτικών και επιμορφωτικών προγραμμάτων, δομών και μέσων,


2. στην ευαισθητοποίηση και αλλαγή της συμπεριφοράς και των
αντιλήψεων της κοινωνίας στα σχετικά θέματα, όπως είναι η ενίσχυση του
αισθήματος της κοινωνίας για απαίτηση χρηστής διαχείρισης και λογοδοσίας,
η ώθηση της κοινωνίας να αντιστέκεται και να προλαμβάνει τη διαφθορά και η
ενδυνάμωση του πλαισίου συμμετοχής μη κρατικών φορέων,


3. στην αποτελεσματική επιβολή μέτρων κατά της διαφθοράς όπως είναι
η ενδυνάμωση νομοθετικού, δικαστικού και ελεγκτικού πλαισίου για
καταπολέμηση της διαφθοράς, η αύξηση της εμπιστοσύνης για την ποιότητα και
την αποτελεσματικότητα των δράσεων κατά της διαφθοράς και η ενίσχυση της
συμμόρφωσης με τα διεθνή πρότυπα και τις υποχρεώσεις,


4. στην αυξημένη συμμόρφωση σε κανόνες χρηστής διοίκησης και
ενισχυμένη λογοδοσία από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς όπως είναι η
ενδυνάμωση συμμόρφωσης με το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, η αναθεώρηση
και ενημέρωση συστημάτων, διαδικασιών και θεσμικών συμπεριφορών που
παρακωλύουν τη συμμόρφωση με τους κανόνες και τη λογοδοσία, ο έλεγχος
συμμόρφωσης με τα καθιερωμένα πρότυπα λογοδοσίας και η ενίσχυση των
επαγγελματικών προτύπων σε όλους τους φορείς και τις υπηρεσίες του
δημοσίου.


Η ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ


Περισσότερα τώρα για τη διαφάνεια. Η καταιγίδα των εξελίξεων των
τελευταίων χρόνων ανέδειξε πιο έντονα την ανάγκη διαφάνειας και λογοδοσίας
σε όλα τα επίπεδα.


Βρίσκονται ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων και του Γενικού Εισαγγελέα,
10 σχετικά νομοσχέδια για ψήφιση:


- Περί ευθύνης Υπουργών - Ανεξάρτητων Αξιωματούχων,
- Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας Προέδρου, Υπουργών και Βουλευτών,
- Περί αστικής ευθύνης δημοσίων υπαλλήλων,
- Ρύθμιση θητείας Προέδρου και Βουλευτών,
- Περί δημόσιων οργανισμών και κρατικών επιχειρήσεων κ.α.


Θέλω, επίσης, να αναφερθώ σε μια άλλη σημαντική υποχρέωση που ανέλαβε και
έφερε σε πέρας η Κυβέρνηση, σε συνεργασία με τη Βουλή: την προώθηση και
ψήφιση νομοσχεδίου με τίτλο «Ο περί Πολιτικών Κομμάτων Νόμος
(Τροποποιητικός) του 2015», στη βάση των συστάσεων της Επιτροπής GRECO του
Συμβουλίου της Ευρώπης, αναφορικά με τη διαφάνεια στα οικονομικά των
πολιτικών κομμάτων.


Ειδικότερα, η νομοθεσία προβλέπει:


• την υποβολή ετήσιων ελεγμένων οικονομικών καταστάσεων των
πολιτικών κομμάτων στον Έφορο τήρησης μητρώου πολιτικών κομμάτων, οι
οποίες διαβιβάζονται στο Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας, την υποβολή
ξεχωριστών οικονομικών καταστάσεων για τις προεκλογικές δαπάνες,


• την απαγόρευση ανώνυμων εισφορών σε πολιτικά κόμματα,


• την υποχρέωση δημοσιοποίησης εισφορών πάνω από 500 ευρώ με
ανάρτηση και στην ιστοσελίδα των κομμάτων,


• άλλες διατάξεις οι οποίες συμβάλλουν στην ενίσχυση της διαφάνειας
στα οικονομικά των κομμάτων.


Επιπρόσθετα, στη βάση συστάσεων της Επιτροπής GRECO αναφορικά με τον
έλεγχο των εξόδων των υποψηφίων, αλλά και στην περαιτέρω ρύθμιση και
εκσυγχρονισμό διαφόρων διατάξεων της υφιστάμενης περί Εκλογής (Πρόεδρος
και Αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας) και περί Εκλογής Μελών της Βουλής των
Αντιπροσώπων νομοθεσίας, το ΥΠΕΣ επεξεργάστηκε σχετικά νομοσχέδια. Σε ότι
αφορά το 1ο, εκκρεμεί στη Βουλή των Αντιπροσώπων ενώ το 2ο νομοσχέδιο έχει
ήδη ψηφιστεί σε Νόμο. Συγκεκριμένα, προβλέπεται:


- Η υποχρέωση των υποψηφίων να δημοσιοποιούν σε μια τουλάχιστον
εφημερίδα τα προεκλογικά τους έξοδα. Καθορίζεται ο Γενικός Ελεγκτής ως ο
αρμόδιος για τον έλεγχο των καταστάσεων αυτών.


- Ορίζονται διοιητικές ποινές για την περίπτωση μη υποβολής
δήλωσης των εξόδων και αύξηση ποινών σε ότι αφορά υποθέσεις που καταλήγουν
ενώπιον δικαστηρίου.


- Για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, προτείνεται ως όριο των
προεκλογικών δαπανών του υποψηφίου, το ποσό των 2 εκ ευρώ και η εμπλοκή
του Γενικού Ελεγκτή στη διαδικασία ελέγχου των δαπανών.


ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ


Για τη διαφάνεια είναι πολύ σημαντικά και όσα αφορούν τα μέτρα που
λήφθηκαν για το έργο του Υπουργικού Συμβουλίου και τη δημοσιοποίηση των
αποφάσεων του.


Αυτό επιτυγχάνεται μέσω:


• Της άμεσης δημοσίευσης των τελικών αποφάσεών του στην επίσημη
Εφημερίδα της Δημοκρατία, στον ιστοχώρο της Γραμματείας, καθώς και στο
ηλεκτρονικό Σύστημα «e-Συνεργασία» που χρησιμοποιείται για τις συνεδρίες
του Υπουργικού Συμβουλίου.


• Της δημοσίευσης επίσης αποφάσεων οι οποίες λήφθηκαν από το 2004
και εντεύθεν, στον ιστοχώρο της Γραμματείας Υπουργικού Συμβουλίου.


• Της ενημέρωσης του πολίτη με στατιστικά στοιχεία αναφορικά με τις
Συνεδρίες και τον όγκο εργασιών του Υπουργικού Συμβουλίου, κατά μήνα.


• Της διατήρησης και συνέχισης του θεσμού της έκδοσης ετήσιων
εκθέσεων από τη Γραμματεία για σκοπούς διαφάνειας στο έργο και στις
συνολικές δραστηριότητές της.


• Της δημοσίευσης στην επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας όλων των
Αποφάσεων που αφορούν σε διορισμούς προσώπων σε Διοικητικά Συμβούλια
Οργανισμών Δημοσίου Δικαίου, εντός δέκα ημερών, από την ημερομηνία της
Συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου και της λήψης της σχετικής Απόφασης.


Στα πλαίσια της διαφάνειας, η μη δημοσιοποίηση αποφάσεων περιορίζεται στον
ελάχιστο δυνατό βαθμό. Δεν δημοσιεύονται αποφάσεις στις περιπτώσεις
εκείνες όπου, κατά την κρίση του Συμβουλίου, η μη δημοσίευσή τους
καθίσταται αναγκαία για το συμφέρον της άμυνας και ασφάλειας της
Δημοκρατίας, της συνταγματικής τάξης, της δημόσιας τάξης, της δημόσιας
υγείας, των δημόσιων ηθών, της υπόληψης και των δικαιωμάτων οποιουδήποτε
προσώπου ή προσώπων, των δικαιωμάτων και ελευθεριών τα οποία
διασφαλίζονται από το Σύνταγμα της Δημοκρατίας και τις σχέσεις της
Δημοκρατίας με άλλα κράτη.


Εθνική Διαδικτυακή Πύλη Ανοικτών Δεδομένων


Προς την κατεύθυνση της διαφάνειας, η Γραμματεία Υπουργικού Συμβουλίου
έχει προβεί σε όλες τις εργασίες ώστε οι Αποφάσεις που δημοσιεύονται να
μπορούν να διατίθενται ελεύθερα προς το κοινό και κάθε ενδιαφερόμενο
φορέα, στην Εθνική Διαδικτυακή Πύλη Ανοικτών Δεδομένων www.data.gov.cy, η
οποία συνιστά ένα μοναδικό σημείο πρόσβασης όλων των δεδομένων που
δημοσιεύονται από τους δημόσιους φορείς.


Οι Εκθέσεις που εκδίδει η Γραμματεία προσφέρουν πλήρη περιγραφή των
ενεργειών και δραστηριοτήτων της Γραμματείας Υπουργικού Συμβουλίου με
λεπτομερή αναφορά για τις εργασίες οι οποίες διεκπεραιώθηκαν ενώ,
παράλληλα, παρέχονται πληροφορίες και στοιχεία που αποτυπώνουν, κατά κύριο
λόγο, την πιστή και πραγματική εικόνα του όγκου εργασιών του Υπουργικού
Συμβουλίου.


Επιπλέον, σε ότι αφορά θέματα διαφθοράς:


- Σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 3(1) των περί Προέδρου, των
Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος
Περιουσίας) Νόμων του 2004, ο Πρόεδρος, οι Υπουργοί, ο Υφυπουργός, και οι
βουλευτές καταθέτουν μέσα σε τρεις μήνες από την ανάληψη του αξιώματός
τους και ανά τριετία από το χρόνο που ανέλαβαν και καθ’ όσο χρόνο κατέχουν
το αξίωμά τους, δήλωση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων.


- Σύμφωνα με τη Χάρτα Δεοντολογίας των Μελών της Κυβέρνησης, «η
ορθή λειτουργία μιας δημοκρατίας βασίζεται στην ύπαρξη μιας σχέσης
εμπιστοσύνης μεταξύ των πολιτών και της Κυβέρνησης. Η εμπιστοσύνη αυτή δεν
πρέπει να συγχέεται με τη νομιμοποίηση που παρέχει η πλειοψηφία του
εκλογικού σώματος. Οικοδομείται ανάλογα με τις δράσεις της Κυβέρνησης και
την υποδειγματική συμπεριφορά των μελών της.


- Τα μέλη της Κυβέρνησης δεσμεύονται να εγκύψουν στα προβλήματα των
πολιτών, χωρίς διακρίσεις, στη βάση των αναγκών και των δικαιωμάτων τους.
Υποχρέωση της Κυβέρνησης είναι η διαφάνεια, ο απόλυτος σεβασμός στον
πολίτη και η αξιοκρατική λειτουργία του κράτους.


- Τα μέλη της Κυβέρνησης υπηρετούν το γενικό συμφέρον. Οφείλουν,
όχι μόνο να ενεργούν με απόλυτη αμεροληψία, αλλά και να αποτρέπουν κάθε
υποψία προσωπικού συμφέροντος. Γι’ αυτό, κατά την ανάληψη και την
ολοκλήρωση των καθηκόντων τους, συμπληρώνουν και υπογράφουν δήλωση
συμφερόντων (περιουσιακά στοιχεία κ.ά.) η οποία και δημοσιεύεται.


- Τα μέλη της Κυβέρνησης δεν αποδέχονται τυχόν προσκλήσεις για
προσωπική φιλοξενία η οποία προέρχεται από ξένη Κυβέρνηση ή από φυσικά ή
νομικά πρόσωπα των οποίων η δραστηριότητα σχετίζεται με το Υπουργείο τους.
Επιστρέφουν στο κράτος, είτε αμέσως είτε με τη λήξη της θητείας τους, δώρα
των οποίων η αξία υπερβαίνει τα €150.


- Απέχουν εντελώς από την όποια παρέμβαση που μπορεί να εκληφθεί ως
εύνοια ή προνομιακή μεταχείριση προς οποιονδήποτε.


- Τα μέλη της Κυβέρνησης αφιερώνουν όλο τους τον χρόνο στην άσκηση
των υπουργικών τους καθηκόντων. Συνεπώς, οφείλουν να παραιτούνται από τις
θέσεις που ενδεχομένως να κατέχουν σε οργανισμούς ακόμη και μη
κερδοσκοπικούς.


- Τα μέσα που τίθενται στη διάθεση των Υπουργών προορίζονται
αποκλειστικά για υποβοήθηση της εκτέλεσης της αποστολής τους.


- Οι Υπουργοί οφείλουν να διατηρούν συνεχή επαφή με το σύνολο των
θεσμικών εταίρων του Υπουργείου τους. Να λαμβάνουν υπόψη τις θέσεις τους
σε ό,τι αφορά τη λήψη αποφάσεων με βασικό γνώμονα την πλήρη και αυστηρή
εφαρμογή του κυβερνητικού προγράμματος και των θεσμικών αλλαγών για τον
εκσυγχρονισμό του κράτους, για τα οποία έχουμε δεσμευθεί έναντι του
κυπριακού λαού.


- Οποιοσδήποτε εκ των αξιωματούχων παραβεί τη Χάρτα Δεοντολογίας
οφείλει όπως υποβάλει αμέσως την παραίτησή του προς τον Πρόεδρο της
Δημοκρατίας.


Κυρίες και Κύριοι,


Με τα όσα έχω αναφέρει έδωσα μια περιγραφή των όσων έχουν γίνει ή
προωθούνται από την κυβέρνηση για πάταξη των φαινομένων διαφθοράς, καθώς
και για τη συμμόρφωση όλων με τους κανονισμούς της απαιτούμενης διαφάνειας.


Έγιναν πάρα πολλά και η μεγάλη ευαισθησία της κυβέρνησης στα εν λόγω
θέματα είναι δεδομένη, όπως δεδομένη είναι και η ετοιμότητά της να
συμβάλει περισσότερο για τον εκσυγχρονισμό του κράτους μας και την
ικανοποίηση της απαίτησης του κάθε πολίτη να τηρούνται με ευλάβεια όλα όσα
αφορούν τη δικαιοσύνη και το κοινό αίσθημα περί δικαίου. Προς την ίδια
κατεύθυνση στοχεύει και όλο το φάσμα των μεταρρυθμίσεων που προωθεί η
Κυβέρνηση με επιδίωξη, μεταξύ άλλων, να ενισχυθεί η αξιοπιστία και η
αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης στο σύνολό της, όπως και η
εμπιστοσύνη των πολιτών για το έργο και τις επιδιώξεις της.


Σας ευχαριστώ.









Back To Top